EXPRESSEN.SE/Fjärde sidan: Någon måste ta ansvar för vår dotters död
HUR kan det vara svårt att förstå att en dom i HD kommer leda till att folk blir rädda att anmäla sina misstag inom vården?
Jag anser att de misstag som sker inom vården som beror på slarv, inkompetens eller dålig organisation - men som ändå är misstag - bör anmälas till HSAN eller socialstyrelsen, och de saker som sker som är uppenbara brott, som övergrepp på patienter, våld, etc ska anmälas som ett vanligt brott.
Alla människor kan begå misstag, så även de som jobbar i vården. Jag har full förståelse för att det är en enorm katastrof för föräldrarna, men på vilket sätt blir något bättre för att personen som begått ett misstag får villkorlig dom och dagsböter? Jag förespråkar inte straffrihet för vårdpersonal, men med en pragmatisk syn på det hela så kan man konstatera att det helt enkelt inte kommer fungera bra för patientsäkerheten om misstag inom vården leder till åtal.
Grattis Marie och Mattias, upprättelsen som ni har önskat er kommer med största sannolikhet leda till en ökad rädsla att anmäla missförhållanden och misstag inom vården, och det kommer säkerligen i längden leda till att fler människor felbehandlas och kanske dör. Stort grattis.

Åh, jag håller helt med, det kommer bli tystare där ute på avdelningarna. Misstag sker alltid ju.
Comment by Zygo — April 23, 2006 @ 9:56 am
Föga överraskande att vårdpersonal helst överlåter hanteringen av misstag, försumliget och inkompetens till det uddlösa hsan som på sin höjd hötter med fingret åt den försumlige. Naturligtivs är slarv med dödliga konsekvenser vållande till annans död, även inoom sjukvården. Trist att se att redan en blivande läkare hunnit sugas in i det unkna “comradery” och ryggdunkande som präglar läkarkåren.
Comment by Zjivago — April 23, 2006 @ 11:14 am
Att kalla hsan för uddlöst och skrika efter hårdare straff för misstag i vården känns lite missriktat - vad exakt tror du att man uppnår med det?
Det låter som att du förutsätter att de som begår misstagen gör det pga ovilja att göra rätt, och att den enda lösningen för att få dem att göra bättre ifrån sig är bestraffning. Tror du verkligen att det är så?
Comment by Sofia — April 23, 2006 @ 12:15 pm
Et brott är alltid ett brott, även om uppsåtet inte är att begå ett brott. Både utanför vården och inom vården. Och nu råkar vi leva i ett samhälle där konsekvensen av lagbrott är ett straff. Jag tror du hycklar när du säger att du inte förspråkar straff-frihet för vårdpersonal. Och ja, HSAN är väl rätt uddlösa de reprimander de har till förfogande, erinran och varning innebär ju ingenting i praktiken. Självklart är det en trygghet för mig som patient att veta att den sjukvårdpersonal som behandlar mig inte helt utan egen risk kan behandla mig fel. Och angående om den som begått ett mistag gjort det av ‘ovilja att göra rätt’, okunnighet, klupighet eller på grund av bristande rutiner eller vad som helst, spelar ju rätt liten roll för den som drabbas, med i värsta fall dödlig utgång.
Comment by Zjivago — April 23, 2006 @ 2:21 pm
Jag förstår fortfarande inte vad du tror ska uppnås med detta, som inte redan kan uppnås med att man anmäler till hsan. Anser du att det är ett självändamål att folk ska få ett straff för sina gärningar? Jag har en betydligt mer pragmatisk inställning till det: det som i slutändan innebär ett mest gynnsamt resultat är den vägen man bör gå. Och det comradery som du påstår finns nu, det kommer garanterat dyka upp om man kör på din metod.
För vad händer om man begår misstag och riskerar att bli polisanmäld för det? Skulle man anmäla sig själv? Knappast. Sina kollegor? Troligen inte det heller. Istället skulle man diskret försöka utreda fallet internt på avdelningen, just ett sånt förfarande som man slipper när man öppet kan anmäla saker till hsan. Och det finns fler påföljder än erinran och varningar från hsan, de kan dra in licenser eller ge begränsningar i yrkesutövandet - syftet är ju hela tiden att det inte ska ske fler misstag, inte att straffa den som gjort misstaget.
Självklart spelar det roll hur och varför misstaget har begåtts! Ska man kvalitetssäkra vården (och det är väl det det handlar om, eller?) så måste ju orsaken till misstagen utredas. Vad jag menar med “ovilja att göra rätt” är att du verkar förutsätta att en erinran eller varning inte skulle räcka för att en person som begått ett misstag ska låta bli att göra misstaget igen, och att därför strängare straff skulle vara avskräckande.
Det enda strängare straff skulle avskräcka ifrån är att 1) frivilligt anmäla sina egna och kollegors misstag och 2) att överhuvudtaget arbeta inom vården.
Comment by Sofia — April 23, 2006 @ 3:17 pm
Strängare straff ochsträngare straff. Vi har ju en lagstiftning där vållande till annans död finns med som en brottsrubricering. Jag citerar Wikipedia. “Vållande till annans död definieras i Brottsbalken 3 kap 7 § som “[d]en som av oaktsamhet orsakar annans död”. ” Och det är ju exakt vad det aktulla fallet med sjukskötskan handlar. Men jag har inte hört dig ifrågasätta att det lagrummet finns, det du gnäller över är att den ska tillämpas på alla. Att det är ett brott även för sjukvårdpesonal att vara så oaktsam att människor avlider torde vara själklart för var och en. Med vit rock eller utan.
Comment by Zjivago — April 23, 2006 @ 6:28 pm
Så enligt dig, vilka fall skulle anmälas till hsan och vilka till polisen? Går gränsen vid allvarligheten (om någon dör? blir handikappad?) eller anser du att man ska avskaffa hsan helt och låta det vanliga rättsväsendet hålla i alltihop? För ALLA fall av misstag inom vården kan ju anmälas till polisen istället för hsan om man så önskar, det finns inget som hindrar den enskilde personen att göra det valet.
Det kan låta självklart att det är ett brott om en människa avlider pga oaktsamhet. Och i det aktuella fallet med sjuksköterskan så kan det te sig väldigt självklart att det är hennes fel och ingen annans, det håller jag med om. Men inom vården dör det ständigt människor, och det är inte alltid så självklart vart felet ligger, eller om ett brott har begåtts. Skall det alltid utredas av polisen när en människa dör på operationsbordet? Eller när de dör på sjukhus? Om det här fallet ska statuera någon slags exempel så måste man ju inse vart utvecklingen är på väg - och vad konsekvenserna blir.
Jag anser att hsan har sin roll som kontrollorgan för sjukvården (under kontroll av socialstyrelsen) och att det fungerar som det av en bra anledning. Du har hittills inte kommit med något annat än rent principiella argument, och jag ser inte att du någonstans bemöter det faktum att polisanmälning av vårdrelaterade misstag kommer leda till sämre vård.
Comment by Sofia — April 23, 2006 @ 7:22 pm